‘Kantoorpersoneel ziet schoonmaker het liefst als collega’

14-04-2015

Meer dan 50 procent van de Nederlandse kantoormedewerkers wil dat de relatie met schoonmakers hetzelfde is als met andere collega’s. Toch kent bijna de helft de namen van de schoonmakers niet. Dat blijkt uit onderzoek van SCA en haar hygiënemerk Tork naar de relatie tussen schoonmakers en kantoormedewerkers in zes Europese landen waaronder Nederland.

Schoonmakers op de voorgrond
Uit het onderzoek blijkt dat schoonmakers steeds meer op de voorgrond komen en interfereren met het dagelijks werk. Slechts 14 procent van de Europese medewerkers ziet schoonmakers niet op deze manier. In Nederland is dat zelfs maar zes procent.

Renée Remijnse – marketing manager Tork Benelux – vertelt: “De rol van de schoonmakers verandert. Zij worden een geïntegreerd onderdeel van het bedrijf waarvoor ze werken. Hierdoor worden taalkundige en sociale vaardigheden en flexibiliteit steeds belangrijker voor schoonmakers.”

Er is wel ruimte voor meer contact onderling. Driekwart van de Nederlanders komt op kantoor minimaal één keer per week een schoonmaker tegen. Zo’n 41 procent knoopt echter zelden of nooit een gesprek aan.

Efficiënt
Over heel Europa bekeken wordt een goede schoonmaker beoordeeld op prestatie. Een derde van de ondervraagden vindt snel en efficiënt werken het meest belangrijk, gevolgd door zorgvuldigheid en nauwkeurigheid (30 procent).

Open staan voor een gesprek wordt door maar 15 procent van de ondervraagden genoemd. Nederlandse medewerkers zijn minder geënt op de prestaties van schoonmakers.

Ze vinden snel en efficiënt werken (22 procent) en nauwkeurigheid (24 procent) ook belangrijke eigenschappen, maar bijna net zo belangrijk is dat de schoonmakers toegankelijk zijn (21 procent).

Erkenning
Het gebrek aan respect en onbegrip voor schoonmakers is een veelbesproken onderwerp in de facilitaire sector. Het onderzoek van Tork laat echter zien dat kantoormedewerkers de waarde van het schoonmaakwerk erkennen.

Een sterke meerderheid geeft aan een directe impact te zien op de kwaliteit van hun werkomgeving. In Europa geldt dat voor 84 procent van de ondervraagden, in Nederland voor 83 procent.

Winstgevendheid
Negen op de tien medewerkers gelooft bovendien dat het werk van de schoonmakers een positief effect heeft op de ervaring van klanten. In Europa geldt dat voor 92 procent van de ondervraagden, in Nederland voor 91 procent.

Ongeveer driekwart van de medewerkers vindt tot slot dat goed schoongemaakte ruimtes een direct effect hebben op de winstgevendheid van het bedrijf. In Europa denkt 71 procent van de ondervraagden daar zo over, in Nederland 66 procent.

Bron: Service Management